Papíry Pastelmat očima Petra Morese

Pastelové povrchy se dají rozdělit do několika skupin.
Vedle běžných a levnějších pastelových papírů existují povrchy na bázi smirkového papíru, které udrží úžasné množství pastelu a umožňují syté, až pastózní tahy, ale jejich nevýhodou je vysoká cena - nejen povrchu samotného, ale i rychle mizejících pastelů, které smirkový papír spotřebovává mnohem vyšším tempem.
Smirkový papír je tak docela luxusní záležitost a domnívám se, že pokud malíř(ka) neprodává své obrazy za pětimístné částky, jeho běžné používání je neprakticky drahé.
Mimo to lze pastelem kreslit a malovat na papír, buď typu vellum (s jemnou strukturou), nebo na některý z mnoha hrubších pastelových papírů. Struktura povrchu je u pastelu nezbytností - na hladkém papíře by se pastelový prach neměl čeho chytit.
Papír Pastelmat se svými vlastnostmi i cenou nachází někde mezi smirkovým papírem a běžným pastelovým papírem. Při svém testu jsem s ohledem na rozšířenost běžných papírů srovnával Pastelmat hlavně s nimi.
Už po prvních tazích je vidět, že Pastelmat pojme větší množství pastelu. Tahy na čistém papíru nejsou tak nespojité a strukturované, nýbrž jsou mnohem hladší, jakoby pastel líp kryl, což má za následek i fakt, že barvy působí sytěji a živěji. Další rozdíl je ve vrstvení - běžný papír udrží jen relativně malé množství pastelu, po několika vrstvách (záleží i na síle přítlaku) přestává další tahy přijímat. Naproti tomu lze vrstvy na Pastelmatu mnohem líp zcela překrývat, takže možnosti nejen úprav, ale hlavně oprav jsou mnohem větší.
Tato schopnost Pastelmatu udržet velké množství pastelu je obzvlášť důležitá, pokud pracujete v menších formátech a k doplnění detailů potřebujete pastely ve dřevě (tzv. pastelové tužky, není totéž, co pastelky). Pastely ve dřevě obsahují víc pojiva a proto bývají tvrdší, následkem čehož je obtížné až nemožné jimi kreslit na už pokrytý papír. S papírem Pastelmat to ale jde pastelové tužky na něm nejen kreslí, ale i kryjí, takže náměty citlivé na přesné provedení lze provést docela precizně i v menších formátech (viz obraz kliky).
Pastelmat má podobně jako povrchy typu vellum jemnou strukturu, takže tahy křídou jsou na rozdíl od hrubších papírů poměrně jasně ohraničené a artikulované. Připomínají tak např. tahy mírně zředěnou olejovou barvou, která pronikne i mezi póry plátna, na rozdíl od barvy husté ("suchý" štětec). Viditelné, artikulované tahy můžou přispět u některých námětů k živosti povrchu obrazu (viz obraz průčelí sv. Mořice).
Schopnost Pastelmatu udržet velké množství pastelu a snést větší množství oprav se může hodit i při experimentování. Na skice bukového lesa ve večerním slunci jsem díky kapacitě papíru mohl vyzkoušet několik barevných schémat, jejichž stopy jsou cítit i ve výsledku.
Shrnuto: Pastelmat je mimořádně kvalitní profesionální povrch, jehož kvalita a pracovní komfort dalece předčí běžné papíry.
Schopnost Pastelmatu udržet velké množství pastelu se projeví nejen v zářivějších a čistších barvách, ale i v komfortu práce: lepší možnost korekcí, předělávek a úprav ocení stejnou měrou jak zkušení pastelisté, tak začátečníci a mírně pokročilí. Jedinou nevýhodou Pastelmatu tak zůstává jeho cena, která je sice výrazně vyšší než u běžných papírů, ale zároveň nižší než za speciální smirkové papíry (včetně množství pastelů, které tyto na rozdíl od Pastelmatu spotřebují). Na skici a běžné každodenní "čmárání" je Pastelmat asi drahý, ale pokud chcete pastelem vytvořit něco trvalejšího, doporučil bych vám pár desítek korun do kvalitního podkladu investovat.
Na e-shopu Davony najdete samostatné papíry Pastelmat i skicáky Pastelmat.
V článku s videi se podívejte na použití Pastematu v praxi.
Petr Mores je výtvarník, grafik a animátor. Profesionálně se věnuje počítačovým hrám (pracoval například na sérii Crysis), ve volné tvorbě pak především krajinomalbě pastelem. Namaloval mj. velký cyklus krajin Česká divočina na podporu stejnojmenné kampaně Hnutí Duha. Jeho práce můžete sledovat na jeho facebookovém profilu: https://www.facebook.com/petr.wasd
Komentáře
Žádné příspěvky