CZK Měna
Hledat
Menu

Nacházíte se zde: Úvod Blog Výtvarné techniky Jak na malování v plenéru 3. díl

Výtvarné techniky

Jak na malování v plenéru 3. díl

V plenéru kreslíme i zvířata v pohybu. Venku nejsme nikdy sami, kolem nás se pohybuje život. Další díl z minisérie tvoření v plenéru se zaměří na to, jak nakreslit studie zvířat. Načerpejte inspiraci třeba pro komiksové hrdiny.

Co jsou "pohybovky"?

Pohybovky nebo také kresby (v) pohybu jsou studie pohyblivého modelu. Může se jednat o procvičování figurální kresby (kresby lidí) nebo, jak je tomu v naší ukázce, kreslení zvířat.

Pro naše účely jsem navštívila dvě zoologické zahrady, a to chomutovskou a pražskou. Výběr zoo pro mě v kreslení nehraje roli, pokud nejde o davy lidí. V Praze totiž jen těžko najdete výběh, ve kterém bude dobrý výhled na zvíře a budete u něj stát sami. 

Kreslení zvířat, tak jako většina tvorby v plenéru, je velmi vhodné pro studium. A to jak pro rozvoj kresby a pozorovacích schopností, tak pro studie pohybu zvířat. To je dobré třeba, pokud si vytváříte svého kresleného hrdinu podle nějakého zvířete a potřebujete vědět, jak se přirozeně pohybuje.

Další skvělou motivací mohou být různé struktury srstí, kůže, šupin, vousů či očí. Také je to výborná ukázka jejich přirozeného prostředí. Málokdo asi uvidí v přirozeném prostředí lemury, krokodýly nebo třeba želvy sloní. Díky zoo si tak můžete udělat představu, jaké pozadí jim dokreslit.

Já osobně jsem si zoo vybrala hlavně k procvičení v kresbě pohybu. Moje strategie byla lehce experimentální, nevěděla jsem, co očekávat, jen jsem popocházela a kreslila, co se mi zalíbilo. Z této zkušenosti rozhodně doporučuji jasný plán, co chcete kreslit a jak nejúsporněji zoo projít. Vzhledem k tomu, že u kreslení je nutné stát a zoologické zahrady jsou zpravidla velké areály, může to být velmi náročné.

Materiál a výtvarné pomůcky

Techniku jsem zvolila tu nejjednodušší - kreslila jsem tužkou a později rudkou. Tužku jsem zvolila, protože ke kresbě není potřeba nic jiného. Snadno se ovládá a lehce přenáší. Výběru skicáku a techniky jsem se věnovala již v předchozích dílech, odkazy najdete na konci článku.

Výběr materiálů je vždy na vás, ale dle mého názoru je malba do zoo nevhodná, protože tam není dostatek prostoru, kam si dát všechny potřebné věci, ani kam si sednout, abyste stále viděli na předlohu. Většinou jsem kreslila přímo u ohrady a vestoje, takže nic na sezení tentokrát nebylo potřeba. Co ale bylo potřeba více než jindy, byla pokrývka hlavy a dostatečný pitný režim. Stávalo se mi mnohdy, že jediné volné místo s výhledem bylo na přímém slunci.

Postup při kreslení zvířete

1. Kdekoliv bude zvíře, které vás zaujme, začněte kreslit. Nijak nepřemýšlejte nad tím, aby bylo ve vhodné poloze, ani nečekejte, až se přestane hýbat. Hlavní je rychlost, kreslit více čar klidně ze začátku nepřesně, hodně se dívat a dělat spoustu kreseb.

2. Můžete kreslit jenom detaily nohou, portréty nebo struktury. Nejde o jednu dokonalou kresbu přesně zasazenou kompozičně do formátu tak, aby se dala rovnou zarámovat, ale o pochopení pohybu a výrazu zvířete. Na místě stínujte jenom, pokud se zvíře vůbec nehýbe. Dělejte pouze největší stíny hrubou šrafurou. Předlohu si vždy vyfoťte, abyste pak doma měli představu, jak ty nejpovedenější kresby dokončit.

3. K dokreslování můžete použít mikrotužku. Hodí se na detaily srsti a jemnou kresbu. Dodělávejte detaily pomalu a pečlivě. Srst kreslete jemnými krátkými tahy. Ve stínech víc a hustější a ve světlech jen lehce. Ta největší světla nechte prázdná. Snažte se detaily dodat do míst, kde chcete mít "zaostřený" pohled a zbytek dodělávejte více plošně.

4. Největší světla pak udělejte křídou v tužce a bílou rudkou, to je výhoda tónovaného papíru. Nemusíte řešit střední tón, ale jenom největší stíny a největší světla. Křídou opět malými čarami imitujte chlupy pro přirozenější efekt. 

Všechny rady a tipy v článku jsou mé subjektivní názory a způsob práce, proto to není ani zdaleka ten jediný správný způsob, jak kreslit. Tvořte tak, jak vás to baví, a hlavně s radostí.

Další díly ze seriálu tvoření v plenéru:

Jak na to - plenér 1. díl

Jak na to - plenér 2. díl

Jak na to - plenér 4. díl

Jak na to - plenér 5. díl

Tvořte s námi.

Pro Davonu
Nikola Havlíková

Zpět na přehled

Komentáře

Žádné příspěvky

Přidat příspěvek

Maximální počet znaků pro zprávu je 1000. Napsáno znaků: 0
Není povoleno vkládání HTML.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (15.3 + 6.5) *

Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Nahoru