CZK Měna
Hledat
Menu

Nacházíte se zde: Úvod Blog Výtvarné techniky Jak na malování v plenéru 4. díl

Výtvarné techniky

Jak na malování v plenéru 4. díl

Nejoblíbenější technika pro malování v plenéru - akvarel. Je tomu tak z důvodu jednoduchého přenášení a skladování. Podívejte se, jak vytvořit originální pohlednici z dovolené pro rodinu a přátele.

Materiál a pomůcky

Skicák Etival 12 x 18cm je speciální skicák na akvarel, který je po celém obvodu slepený, aby se po dokončení obrazu mohl papír znovu vypnout a nebyl zkroucený. Nahoře uprostřed je místo, kde papíry slepené nejsou. Do něj stačí vložit malý odlamovací nůž a papír odříznout. Jako paleta vám může posloužit jakýkoliv nesavý předmět. V Davoně naleznete i cestovní paletku. Akvarelové krabičky mají většinou paletu zabudovanou buď zvlášť, anebo ve víčku.

Vezměte si s sebou i kapesníky, vodu na barvy, vodu na pití, pokrývku hlavy a košili na sezení. Kapesníky slouží v plenéru jako hadřík.

Postup při malování akvarelem

1. Výběr místa jsme rozebírali v předchozích dílech. Každopádně výběr motivu a kompozice je pro akvarel zásadní. Osobně doporučuji začátečníkům vybírat krajinky nebo kompozice, kde je málo jednotlivých motivů, protože učit se principy akvarelu je rozhodně jednodušší na jedné loďce než na celém přístavu.

2. Podmalba. Náčrt tužkou je důležitý pro rozvržení kompozice a pro jisté tvary objektů, které malujete. Jisté tahy vám pak zajistí realistický vzhled. Každý předmět si nejprve podložte jednotnou barvou, která bude dostatečně světlá tak, aby mohla být nejvyšším světlem celého obrazu. Mezi každým krokem nechte obraz zaschnout, což na přímém sluníčku bude otázka minuty.

3. Kontrast. Do suchého obrazu začněte dodávat kontrast a tmavé stíny. Nepřidávejte největší stíny hned, ale dopracujte se k nim postupně. Pokud se vám něco nepovede, můžete tu část obrazu namočit a suchým kapesníkem setřít pigment v tom místě. Bude to ovšem fungovat pouze při mokré malbě. Zpětně už bude pigment vpitý v papíře a bílého místa už nedocílíte. Tato technika "vybírání" by měla být až jako poslední záchrana.

4. Vodu malujte za mokra. Plochu si namočte a vpíjejte do ní jednotlivé barvy, které se v ní zrcadlí. Snažte se stín ve vodě udržet ve tvaru předmětu, který je nad ní. V naší ukázce je to tvar lodi v přístavu. Strukturu malých vlnek můžete simulovat horizontálními čárami rozpíjenými do mokrého papíru.

5. Vzdušná perspektiva. Pokud malujete hory v dálce, vždy do barvy přidejte modrou. Čím dál od vás plocha je, tím víc modré do ní přidejte. Tato technika se nazývá vzdušná perspektiva a je to efekt, kdy čím dál jste od hory nebo kopce, tím víc modré v něm vidíte vlivem atmosféry.

6. Detaily. Jako poslední malujte detaily a nejtmavší stíny. Na suchou malbu přidávejte barvu v kresbě. Vytvořte ostré linky, které budou definovat jednotlivé tvary ve stínech. Úzké linky majáku a antény lodí kreslete až jako poslední. Kreslete je v barvě, jakou na nich vidíte, a tam, kde je světlo, kresbu úplně vynechejte.

7. Obrázek nechte uschnout na sluníčku. Až když je úplně suchý, a jste si jisti, že už do něj nebudete dál malovat, odřízněte jej ze skicáku. Ideálně jej vložte do nějaké knížky, aby se vám cestou nepomačkal.

Všechny rady a tipy v článku jsou mé subjektivní názory a způsob práce, proto to není ani zdaleka ten jediný správný způsob, jak kreslit. Tvořte tak, jak vás to baví, a hlavně s radostí.

Další díly ze seriálu tvoření v plenéru:

Jak na to - plenér 1. díl

Jak na to - plenér 2. díl

Jak na to - plenér 3. díl

Jak na to - plenér 5. díl

Tvořte s námi.

Pro Davonu
Nikola Havlíková

Zpět na přehled

Komentáře

Žádné příspěvky

Přidat příspěvek

Maximální počet znaků pro zprávu je 1000. Napsáno znaků: 0
Není povoleno vkládání HTML.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (20.1 + 3.0) *

Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Nahoru