CZK Měna
Hledat
Menu

Nacházíte se zde: Úvod Blog Výtvarné techniky Technika suchého pastelu 1. díl

Výtvarné techniky

Technika suchého pastelu 1. díl

Zajímá vás technika suchého pastelu? V článku se dozvíte základní informace o technikách malování pastelem. Seznámíte se s různými tipy a triky pro kreslení a zjistíte i něco z historie.

Co je suchý pastel?

Suchý pastel se vyrábí z kvalitních barevných pigmentů, je slisován do tyčinek a jako pojivo se často používá arabská guma (často se pro detailnější tvorbu používá i suchý pastel v tužkách). Třením o hrubý podklad se pigment uvolňuje a obraz zůstává prašný, proto je třeba ho minimálně po dokončení fixovat. Další druh pastelů je pastel olejový, který má jako pojivo olej a pro roztírání se používá i terpentýn. Olejové pastely není třeba po dokončení fixovat.

Suchý pastel (někdy také křída) je technika na pomezí malby a kresby. S pastely můžete zacházet tak, jak se už samo nabízí: nanášíte barvy, které můžete roztírat do sebe navzájem a docílit tak zajímavých a jemných malířských přechodů. Stejně dobře lze pastely použít i jako nástroj na kreslení. Malba pastelem je jedinečná tím, že umožňuje přímý kontakt malíře s médiem i povrchem, roztírá se totiž přímo prsty. Při použití pastelových barev se vytvoří určité pouto mezi umělcem a obrazem. Podobnou sounáležitost pozorujeme mezi hudebníkem a nástrojem, nebo sochařem a hlínou.

Každá z dílčích technik může být použita samostatně, většinou však kombinujete více technik najednou.

Nemůžete malovat či kreslit dobře nebo špatně. Důležité je, najít si svůj způsob, který vám bude vyhovovat.

Materiál a pomůcky

Slavní malíři, kteří pastel používali

Vynález pastelu se přisuzuje německému malíři Johaimu Thielovi, který žil v 16. století, ale používali ho již takoví mistři, jako byli Leonardo Da Vinci či Michelangelo.

Objevení pastelu uměleckým světem nastalo v baroku. Pastel malířům ukázala Rosalba Carrierová (1675-1757), skvělá portrétistka a figurativní malířka. Její portréty nepostrádají barokní eleganci a slavila s nimi velké úspěchy ve Francii za vlády Ludvíka XV. Další malíř, jenž dal pastelu "tvář", byl Carrierové současník Maurice Quentin de La Tour (1704-1788). Za svůj život v Paříži vytvořil řadu portrétů s celou galerií známých osobností té doby. Jeho postavy se na diváka jakoby usmívají a jsou malovány s velkým půvabem a zručností. Malíř Jean Baptiste Perronneau (1715-1783) byl znám svou velkou nevraživostí k de La Tourovi, leč právem je dnes pokládán za jednoho z mistrů pastelu.

Maurice Quentin de La Tour - autoportrét a Madame de Pompadour

Jean Baptiste Perronneau - - - =Dívka s kočkou a Chlapec s knihou

Na konci 19. století se pastel dostává i do zájmu veřejnosti hlavně díky novému výtvarnému směru - impresionismu. Umělci malují své obrazy tak, že nanáší barvy vedle sebe, čímž stírají rozdíl mezi kresbou a malbou a k tomu se pastel hodí víc než kterékoliv jiné médium. Jedním z hlavních představitelů impresionismu a ten, který pastel naplno ukázal i široké veřejnosti, byl Edgar Degas (1834-1917). Po roce 1880 u jeho obrazů pastel převládá naplno, maluje jím svá nejlepší díla a díky pastelu se nesmrtelně zapisuje do dějin. Mezi další významné malíře impresionismu patří Toulouse-Lautrec (1864-1901), jenž vynikal nejen jako malíř kvaše, ale i krásných obrazů zátiší malovaných pastelem.

Edgar Degas - Tanečnice v modrém a Baletní zkouška za jevištěm

20. století bylo na malíře pastelů velmi bohaté, leč jeden mezi nimi přesto vyčnívá. Je jím Pablo Picasso (1881-1973). Jeho modernistické pastely se vyznačují nanášením barvy v širokých pásech, kde převládají plochy červené, žluté, zelené a modré.

Pablo Picasso - Žena s holuby a Žena s kočkou

Technika suchého pastelu přitahovala a bude přitahovat další a další umělce, kteří chtějí zachytit tu neopakovatelnou atmosféru okamžiku, kterou pastel pomáhá uchovat.

Tipy a triky pro práci s pastelem

  • Při práci mějte po ruce starý ručník nebo hadřík na utírání rukou. Pastelového prášku se zbavíte snadněji, pokud si jeden konec hadříku namočíte ve vodě.
  • Pro opravy si vyčleňte zvláštní plastickou gumu, kterou už nebudete používat pro práci jinou technikou.
  • Pro lepší manipulaci s pastely je výhodné vyndat je z přihrádek v krabičce a mít je volně ložené, a tím lépe dostupné. Je možné je uložit do plastového nebo dřevěného organizéru a rozdělit je podle odstínů. 
  • Pustíte-li se do malby suchými pastely, musíte počítat s tím, že budete chtě nechtě obklopeni pastelovým práškem. Sprášit lze suchým hadříkem nebo hodně širokým štětcem. Pořádkumilovní mohou pracovat s vysavačem při ruce a přebytečný prášek z okolí malby občas rovnou odsát. Vhodné je také oblečení, které vám nebude líto zašpinit.
  • Povrch pastelů se při práci zašpiní barvami, které používáte, proto je dobré čas od času pastely očistit, abyste poznali, která barva je která. Odborníci doporučují protřepat kousky pastelů v pytlíku s rýží, postačí ale i otření suchou textílií nebo houbičkou.
  • Podmalbu pod pastelovou kresbu je možné udělat akrylem nebo temperou. Výsledek vypadá pěkně, a navíc pastely na ní dobře drží, protože papír tímto nátěrem trochu zhrubne.

     

Základní techniky využití pastelu

  • Kreslení koncem pastelu: Pastely držte v ruce a kreslete s nimi stejně jako s obyčejnými pastelkami. I pastel si můžete zaříznout do špičky. Podle tlaku, který při tahu pastelem vyvíjíte, ulpívá na papíru více či méně pastelu a výsledná linka je silnější či slabší. Při kresbě se nebojte uvolnit celou paži.    

  • Kreslení celou hranou pastelu: Pastel položte na papír a celou jeho jednou stranou jezděte po papíru a vytvářejte tak barevné vrstvy. Lépe se pracuje s menšími kousky pastelu, proto se nebojte a pastel si rozlomte.

  • Stínování a šrafování: Zkušeným kreslířům jistě netřeba tuto techniku představovat. Pomocí tenkých různě kladených tahů pastelem vytvářejte dojem prostoru, světla a stínu. Šrafováním jedné barvy přes druhou lze opticky docílit míchání barev.    

  • Míchání a roztírání pastelů: Pastel se pochopitelně nedá na rozdíl od ostatních malířských médií míchat před nanesením na papír. Provedete to jednoduše tak, že vedle sebe nanesené barevné vrstvy rozetřete do sebe buď prsty, papírem, kouskem látky, gumou nebo čímkoliv, co bude vyhovovat. Barvy tak smícháte a vytvoří se onen sametový efekt.

  • Kreslení přes šablonu: Z papíru či fólie si vytvořte šablonu (jednoduchý vzor). Můžete také sáhnout do široké nabídky šablon, které jsou v prodeji. Přiložte šablonu na papír a vyplňte barvou. Po odstranění šablony vznikne jasný a ostrý obrázek. Dalším způsobem použití šablony je nanést pastel jen na okraj šablony a prstem rozetřít ve směru dovnitř obrázku, nebo naopak ven.

  • Použití fixativu: Pokud už máte podmalbu nebo malbu v takovém stavu, že ji chcete uchovat a na ni následně vrstvit, je možné používat fixativ i během tvorby. Pokud je papír (jeho struktura) už tak zahlcen pastelem, ale vy stále nemáte dokončené třeba detaily, fixace pastelu vám pomůže.

Jaký papír na pastel?

Pro pastel existují speciální papíry s hrubším vzorkovaným povrchem, který umožňuje zachytit a udržet pastelový prášek. Dostupná je široká barevná škála odstínů papíru. Vždy uvažujte předem o zamýšleném námětu a technice a rozmyslete si, jaká barva podkladu by byla nejvhodnější. Bílá barva podkladu se téměř nevyužívá. Zvolíte-li spíše kresebnou techniku, uvědomte si, že podklad bude prosvítat dost výrazně. Volbou barvy papíru lze docílit zajímavých efektů a velmi odlišných vyznění výsledné malby.

Papír je dobré mít připevněn na pevném podkladu nebo malířské podložce: při práci s pastelem je totiž třeba občas trochu přitlačit.

Technika suchého pastelu 2. díl návod na zátiší s orchidejí

Tvořte s námi.

Pro Davonu
Jitka Nejedlá

Zpět na přehled

Komentáře

Žádné příspěvky

Přidat příspěvek

Maximální počet znaků pro zprávu je 1000. Napsáno znaků: 0
Není povoleno vkládání HTML.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (14.0 + 18.9) *

Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Nahoru