Nacházíte se zde: Úvod Blog Výtvarné techniky Jak na to - malba olejem 2. díl

Výtvarné techniky

Jak na to - malba olejem 2. díl

Ve druhém dílu našeho seriálu začínáme malovat olejem. Seznámíme vás s technikou Alla prima, která spočívá v tom, že se maluje rychle a snažíte se popsat a namalovat všechny pocity, které při malování vznikají. Je to tak zvaná malba na jedno sezení.

Materiál a pomůcky

Postup

1. Připravte si potřebné pomůcky a materiál pro malování olejem na plátno.

2. Je několik způsobů, jak malovat olejem, těmi základními jsou vrstvená malba a malba alla prima neboli malba „na jedno sezení“. Nemusíte se řídit žádnými pravidly, pokud máte svůj specifický styl. Myslím si ale, že je dobré tyto způsoby znát a ze začátku si je i vyzkoušet. Než si popíšeme způsoby malby, vysvětlíme si tyto dva základní pojmy: lazura (velmi ředěná vrstva barvy, která bude prosvítat) a pasta (velký nános barevné hmoty, téměř neředěná).

V tomto článku si ukážeme malbu Alla prima, která by správně neměla trvat déle než den. Já sama toto menší pravidlo nedodržuji, nechávám často obrazy schnout předtím, než je dodělám, nerada se promalovávám pořád naspod a je pro mě přirozenější obraz vrstvit. Alla prima není moc vhodná pro malbu zátiší, ale spíš pro plenér (malování venku) nebo pro různé kompozice a vlastní obrazové projevy.

Než se dostaneme k malbě samotné, musíme si nachystat vše potřebné. V minulém článku jsem vám mimo jiné popsala, jaké si můžeme pořídit palety a zmínila jsem, že ty dřevěné je potřeba opatřit šepsem. Stačí jeden nátěr a nechat zaschnout.

Na takto upravenou paletu si vymáčkněte všechny potřebné barvy pro vaše malování. Samozřejmě je to banalita, kterou může každý dělat, jak chce, je ale vhodné, barvy na paletu umisťovat po okraji. Mně pro pořádek vyhovuje od nejsvětlejších po nejtmavší – bílá, žlutá, červená, okr, zelená, modrá, hnědá. 

3. Na rozdíl od tempery a akrylu je olej neředitelný vodou, k jeho ředění se používá nejčastěji terpentýn. Toho nepotřebujete tolik jako vody, proto se nemusíte bát, že vám 300ml lahvička nevystačí. Bohatě stačí dva centimetry na dně sklenice. Pozor, nepoužívejte žádné umělohmotné nádoby, jedná se o ředilo, které by je mohlo rozpustit. S jeho manipulací opatrně, není dobré v něm namáčet ruce, ale pokud se vám dostane na kůži nemusíte se bát, nepopálí vás. Nevylučuji však nějaké reakce, osobně mám zkušenost pouze s vysušenou a zarudlou pokožkou, a to až po několika dnech malování. Pokud byste měli silnější reakci, doporučuji vyhledat lékaře. Masku proti výparům používat také nemusíte, doporučuji však v místnosti větrat, a to i pokud používáte bezzápachové ředidlo nebo ekologickou variantu.  A co se vůbec nedoporučuje je spát v místnosti kde malujete nebo kde vám schnou obrazy.

4. O štětce je nutné pečovat jak po malbě, tak i před malbou, a to zvlášť pokud jsou nové. Výrobci totiž štětce namáčejí do „lepidla“ aby se netřepily. Stačí je vymáchat ve vodě, lepidlo smýt a můžete malovat.

5. Poslední příprava před samotným malováním se bude týkat plátna. Imprimitura je složité slovo označující podmalbu nebo také barevný tón plátna. Provádí se akrylovými barvami, pouze lazurně. Akrylové barvy ničemu nevadí k následné malbě olejem a neovlivňují vlastnosti šepsu na plátně. Je velice vhodná a osobně na čistě bílé plátno nemaluji, a to z toho důvodu, že daný podklad můžete v malbě velmi dobře využít, zatímco bílé plátno se v obraze snažíte zamalovat, aby nebylo vidět, imprimituru můžete nechat prosvítat jako součást obrazu a dodat tak do výsledné malby hloubku.

6. Teď už k samotnému malování. Jako motiv pro tuto abstrakci mi posloužila karafa s kyticí tulipánů a lučního kvítí. Kompozici jsem měla rozvrženou už před malbou, proto jsem si ji na plátno nakreslila. Předkreslování motivu, je lepší provádět štětcem a barvou než tužkou. Tužka se musí dobře zafixovat, jinak by grafit špinil barvy. Někdy se to stává i po fixaci, nejčastěji pokud fixujete lakem na vlasy.

7. Po předkreslení jsem si lazurní až vodovou barvou vybarvila jednotlivé plochy, velkým štětcem. Ty jsem nechala zavadnout a menším štětcem jsem pak už ne tolik ředěnou barvou přidávala plochy a tím trochu detaily. Štětce vyměňuji, za čím dál menší a do obrazu vkládám trochu kresby linií. Nechávám někde prosvítat imprimituru, jinde podkladovou lazuru a někde naopak přidávám více past.

8. Ve spodní části obrazu mám problém, jak jednotlivé plochy vyskládat, a tak je po chvíli nechávám zaschnout a poté je celé přemalovávám. Nemusíte se bát experimentovat, přemalovávat, hledat svůj styl malby. Olej je velmi hravá technika a dovoluje na obraze pracovat velice dlouho nebo se k němu po delší době vracet.

Co se týče malby alla prima, každý má svůj styl a na tuto techniku malby není přesný návod. Každý chce malovat něco jiného v nějakém jiném stylu. Já se řídím pravidlem, že pokud už mi to nejde namalovat, nemám čisté barvy tak jak chci, ostré přechody tak jak chci, musím nechat barvu zavadnout. Dostat trochu odstup a malovat zase až za chvíli. Rozhodně nic nevzdávejte a neustálým zkoušením a malováním hledejte svůj styl. Malujte to, co vás baví a jak vás to baví. 

Další díly se seriálu malba olejem 

Jak na to - malba olejem 1. díl

Jak na to - malba olejem 3. díl

Jak na to - malba olejem 4. díl

Tvořte s námi.

Pro Davonu
Nikola Havlíková

Zpět na přehled

Komentáře

Žádné příspěvky

Přidat příspěvek

Maximální počet znaků pro zprávu je 1000. Napsáno znaků: 0
Není povoleno vkládání HTML.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (7.5 + 46.9) *

Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Nahoru