Nacházíte se zde: Úvod Blog Výtvarné techniky Jak na to - malba olejem 3. díl
Jak na to - malba olejem 3. díl

Materiál a pomůcky
- Štětce na olej
- Olejové barvy
- Ředidlo na olejové barvy
- Plátna na desce
- Plátna na rámu
- Malířské palety
Postup
1. Ukážeme si další způsob malby olejem a tím je vrstvení lazur. V předchozím článku jsme rozebrali malbu alla prima, Která trvá jeden den. Na rozdíl vrstvená malba může trvat i několik dní, jednotlivé vrstvy se nechávají zavadnout, aby se daly přetřít další lazurou a vrchní vrstvy se přimašťují olejem. U této techniky můžete využívat
Na plátno jsem začala předkresem středně velkým štětcem s hnědou okrovou barvou, která je o trochu tmavší než pozadí. Je důležité, aby předkresová barva nebyla příliš odlišná od podkladu. Barvu jsem hodně ředila, může i stékat po obraze, vůbec to nevadí, stejně ji nakonec zamalujeme. Nejprve namočím suchý štětec a otřu o paletu, pak teprve namáčím štětec do barvy a na paletě pak rozmíchám barvu s ředidlem. Proč nepředkreslovat tužkou jsem vysvětlovala v předchozím článku.
2.
3. Pro stínování jsem vymíchanou barvou a středním štětcem začala malovat světlá místa na draperii (ve výtvarném umění to znamená použití textilních látek k uměleckému zdobení, zejména jejich nápodobu v nástěnné malbě). Na paletě jsem si z toho tónu vymíchala tři základní – stín, střední tón a světlo, ty jsem pak na plátně skládala vedle sebe a smalovávala do sebe. Lucernu jsem si také podložila vymíchanými světly a stíny. Barvu nepoužívám příliš pastózní, ale už ani ne tolik řídkou.
4. Při malování zátiší vždy velmi dobře pozorujte předlohu a to co vidíte, rozdělte do tvarů. Tak jsem postupovala u karafy s vodou. Nemusí to dávat zprvu smysl, může to vypadat jako divné kubistické dílo, ale nakonec se jednotlivé tvary spojí v jeden celek. V zátiší nepoužívám černou barvu, míchám vždy několik barev dohromady, abych docílila tmavšího odstínu, většinou používám komplementární (doplňkové) barvy nebo modrou s hnědou.
Po karafě jsem malovala bílou draperii. Nebojte se bílé předměty opravdu hodně ztmavit, většinou je na nich mnoho stínů a málokdy jsou zářivě bílé. Do této chvíle jsem se nesoustředila na detaily a vzory. Snažila jsem se vymodelovat lucernu, draperii a karafu. Teprve až když byla lucerna vystínovaná, jsem na ni malým štětcem namalovala vzor.
5. Poté jsem přešla na kytici. Používám menší štětec a vnáším vyšší kontrasty, tmavou barvu a prosvítající bílou látku. Zaměřuji se na světla na listech, konkrétní tvary květin a malým štětečkem skoro až kreslím. K opravení tvarů okvětních lístků používám pozadí, kterým překrývám nesprávné tvary. Obtahuji list a okvětní lístky tulipánu.
6. Malováním zátiší se malíř snaží realitu napodobit, malovat co nejvíce úsporně. Každý obraz je vlastně optický klam, proto jsem zadní bílé květiny moc neřešila a jen malým štětcem tupovala barvu ve směru květu. Následně jsem se zaměřila na pozadí a židli, kterou jsem trochu tvarově upravila, a světlým pozadím jsem vyzdvihla dva tulipány na straně.
Nemusíte se bát jakékoliv chyby, já jsem například trochu rozšířila svíčku v lucerně a už neodpovídala realitě. Proto jsem kousek hadru namočila do ředidla a barvu na svíčce jednoduše setřela. Pozadím jsem pak svíčku zúžila a namalovala ji znovu. Jednoduše třemi odstíny a pár tahy širším štětcem, míň je někdy víc.
7. Úplně nakonec jsem ještě ztmavila židli, dodala do kytice trochu kontrastu a namalovala vzor bílé draperie. Ten jsem si nastudovala a imitovala jej pouze pár růžovými a zelenými „ťupanci“ vedle sebe. A tady by to mohlo skončit. Já jsem, ale pořád nebyla spokojená a rozhodla se poupravit draperie kolem karafy a lucerny, které byli trochu nedetailní. Namalovala jsem na ně více světel a přidala lehkou kresbu.
8. Abych shrnula principy tohoto popsaného postupu malby. Zásadně používám na začátku velký štětec a hodně ředidla, jak postupuji v malbě, ubývá ředidla v barvě a zmenšují se štětce. Na konci procesu mám nejmenší štětce a samotnou barvu, kterou nanáším v pastách, abych zdůraznila některé detaily.
Úplně nakonec bych chtěla napsat, abyste se na začátku nevzdávali. Obraz nevypadá od začátku do konce úžasně a někde uprostřed můžete mít pocit, že je to strašná mazanice, jenže ještě nejste na konci. Mně trvalo namalovat tento obraz necelý týden. Mějte trpělivost a věnujte se pozorování předlohy a studování jednotlivých tvarů. Olej má tu výhodu, že i když se na obraz naštvete a nedokončíte jej, můžete si to za měsíc i za dva rozmyslet a s odstupem zhodnotit, zda je to marné nebo se rozhodnout jej dokončit. Doporučuji osobně tu druhou variantu. A úplně poslední rada, malujte s radostí, pokud vám můj způsob nebude vyhovovat, malujte tak jak to máte rádi a jak se vám to líbí.
Další díly se seriálu malba olejem
Jak na to - malba olejem 1. díl
Jak na to - malba olejem 2. díl
Jak na to - malba olejem 4. díl
Tvořte s námi.
Pro Davonu
Nikola Havlíková
Komentáře
Žádné příspěvky